62
3 |
|
Lion Feuchtwanger beletrie přidáno: 02.11.2006
Feuchtwanger ve svém románu Židovka z Toleda vycházel ze skutečného milostného vzplanutí Alfonsa VIII., krále kastilského (1158 - 1214), a krásné Židovky nazývané Fermosa - tj. Krasavice, ale ač čerpal ze středověkých romancí - Crónica General Alfonsa el Sabio, pravnuka Alfonsa VIII. narozeného 7 let po smrti svého praděda, z roku kolem 1270 či z romance Lorenza de Sepúlveda Milostná historie Alfonsa Osmého a krásné židovky z roku 1551, novodobých interpretací - Lope de Vega a jeho báseň La Judia de Toledo a drama Franze Grillparzera Židovka, ale i nesčetných folklórních příběhů, protože příběh Alfonsa a krásné Židovky po staletí patřil vedle Cida mezi nejoblíbenější lidové náměty a dočkal se tak mnoha podob a variací, avšak Feuchtwanger jako první příběh posadil do plnohodnotných historických reálií s důkladnou znalostí dějin Španělska, Evropy, Středního východu ale i židovského náboženství a jeho mnoha dnes již zapomenutých paralel. Druhým východiskem pak pro Feuchtwangera byla biblická kniha Ester, jejíž básnický motiv zasadil do kontextu své Židovky a tak ačkoliv je děj a historický kontext Židovky zasazen do Španělska na konci XII. stol. Třetím neméně důležitým zdrojem byl pro Feuchtwangera Don Quijot, který je předobrazem pro skutečnou osobnost nejen krále Alfonsa VIII. s jeho touhou po trůnu sjednocené Hispánie a vítězstvím rytířské odvahy nad duchem a rozumem, ale interpretuje i mnohé vůdčí osobnosti 20. století. Kde koupit knihu Židovka z Toleda? |
další knihy autora Lion Feuchtwanger
Bláznova moudrost (91%), Bratři Lautensackové (90%), Ďábel ve Francii (93%), Desdemonin dům, Goya čili trpká cesta poznání (91%), Jiftách a jeho dcera (91%), Lišky na vinici (91%), Nepravý Nero (90%), Oppermannové (83%), Ošklivá vévodkyně - Markéta Pyskatá (90%), Po sezoně, Synové (95%), Šimona (95%), Úspěch - 3 léta dějin jedné provincie, Vyhnanství (90%), Zaslíbená země (87%), Žid Süss (89%), Židovská válka (87%)
antikvariát
V dobrém stavu.
velmi dobrý stav, rok 1956
Rudé právo 1965, pevná vazba
Sháníte tento titul? Vložte novou poptávku!
Sháníte tu to knihu? Chcete ji prodat? Zaregistrujte se a vložte svůj inzerát!
komentáře a hodnocení knihy Židovka z Toleda
kaminka (95%)
přidáno: 02.11.2006 - 11:16
Už jsem četla knihu třikrát a vždycky mě dostane ten šílený konec...!!!! To byla ale doba, doufám, že je to pryč!!! Doporučuji!!!
Kverty (75%)
přidáno: 06.11.2006 - 10:35
Kdyby knížka nebyla napsána v padesátých letech, řekla bych, že se jedná o reakci na současný islámský terorismus.
Muslimové si chtějí užívat a rozmnožovat majetek (hmotný i duchovní) a křesťané to považují za změkčilost. Pro ně jsou nejdůležitější "rytířské ctnosti", tedy odvaha, velkorysost tvrdost a čest (tu ovšem já chápu trochu jinak).
Svatou válku sice vedou obě strany, tedy všichni mrtví se dostanou rovnou do ráje, ale kdo ji začal a kdo o ní ani trochu nestojí je, alespoň ve Španělsku, jasné. Mírové smlouvy uzavřené s nekřesťanem jsou jen inkoustové skvrny na pergamenu.
Jeden hrdina knihy říká, že každý národ má v dějinách vyhrazenou jednu epochu. V té době je nejmocnější, ale pak začne jeho vliv z přemíry blahobytu upadat a nastoupí národ jiný. Tenkrát upadala muslimská civilizace (autor myšlenky byl muslim). Fakt by mě zajímalo, kdo upadal v době Feuchtwangera.
Židé, ti chtěli mír za každou cenu. Byli nevěřící pro obě strany (i když pro muslimy trochu míň než křesťané) a k splnění povinnosti věřícího ve svaté válce nejblíž po ruce.
A, i když hlavní hrdinové jsou zavražděni, všechno dopadlo šťastně a ještě nám zbyla naděje pro budoucnost.
P.S. Jeden drobný rozdíl proti dnešku tu ale je. Rytíř sice může být fanatikem, ale nemůže být teroristou.
Muslimové si chtějí užívat a rozmnožovat majetek (hmotný i duchovní) a křesťané to považují za změkčilost. Pro ně jsou nejdůležitější "rytířské ctnosti", tedy odvaha, velkorysost tvrdost a čest (tu ovšem já chápu trochu jinak).
Svatou válku sice vedou obě strany, tedy všichni mrtví se dostanou rovnou do ráje, ale kdo ji začal a kdo o ní ani trochu nestojí je, alespoň ve Španělsku, jasné. Mírové smlouvy uzavřené s nekřesťanem jsou jen inkoustové skvrny na pergamenu.
Jeden hrdina knihy říká, že každý národ má v dějinách vyhrazenou jednu epochu. V té době je nejmocnější, ale pak začne jeho vliv z přemíry blahobytu upadat a nastoupí národ jiný. Tenkrát upadala muslimská civilizace (autor myšlenky byl muslim). Fakt by mě zajímalo, kdo upadal v době Feuchtwangera.
Židé, ti chtěli mír za každou cenu. Byli nevěřící pro obě strany (i když pro muslimy trochu míň než křesťané) a k splnění povinnosti věřícího ve svaté válce nejblíž po ruce.
A, i když hlavní hrdinové jsou zavražděni, všechno dopadlo šťastně a ještě nám zbyla naděje pro budoucnost.
P.S. Jeden drobný rozdíl proti dnešku tu ale je. Rytíř sice může být fanatikem, ale nemůže být teroristou.
Eilatia (90%)
přidáno: 22.04.2011 - 18:55
Říkala jsem si, že k Židovce z Toleda napíšu komentář hned, co ji dočtu, ale jaksi mě nanapadají správná slova... Ale nějak to přece jen zkusím. Jednoduše je to kniha o nekonečné lásce, bezmezné věrnosti, neochvějné víře, otcovství, míru, válce a smrti... Zajímavá věc na celém románu je fakt, že Raquel, podle níž se vlastně kniha jmenuje, je postavou, která se vznáší v jakémsi pomyslném hávu tajemna. Oproti Alfonsovi, Jehudovi a Leonor, které si čtenář dokáže představit jako osobnosti z masa a krve, s Raquel to tak jednoduché není.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.